תפריט

איך לשמור על תזונה נכונה בגיל הזהב?

אורח חיים בריא ותזונה נכונה הולכים יד ביד, במיוחד אצל בני גיל הזהב. למעשה על פי ארגון הבריאות העולמי רוב המחלות מהן סובלים מבוגרים נגרמות בעיקר מתזונה לא נכונה. אצל קשישים צריכת המזון מופחתת ולא תמיד מגוונת מסיבות שונות ומגוונות: החל בהיעדר גירוי חושי, דרך תופעת לוואי של תרופות, בעיות שיניים, אי ניידות, דאגות וטרדות, מגבלות גופניות ועד אובדן זיכרון ודיכאון אשר גם הם מציבים אתגרים תזונתיים לא מעטים.

תזונה נכונה בגיל הזהב – על מה חשוב להקפיד?

כדי לשמור על בריאות הגוף יש להקפיד על תזונה נכונה. בהתחלה חשוב להקפיד על צריכת מזונות עשירים בפחמימות (כמו למשל אורז חום, בטטות), מזונות עשירים בחלבונים (כמו למשל דגים, שקדים, ביצים), ופירות וירקות מכל הסוגים. מלבד אלו העשירו את התזונה שלכם ושלבו בה את המרכיבים המזינים הבאים:

מזונות עשירים בסידן

סידן מסייע לגופנו לבנות ולתחזק עצמות בריאות. בנוסף, הוא גם מסייע להורדת לחץ הדם. עם זאת, ככל שאנו מתבגרים, אנו צורכים פחות סידן. הסידן הוא כל כך חיוני לגוף שאם הוא לא יקבל אותו הוא יתחיל לספוג אותו מחדש מהעצמות, מה שהופך אותן ליותר שבריריות ומגדיל את הסיכון לחלות באוסטיאופורוזיס. ישנה כמות מומלצת לצריכה יומית של סידן אם אתם מעל גיל 50, אך אם אתם מתקשים לצרוך סידן באמצעות תזונה, או שהסידן לא נספג טוב אצלכם בגוף, תוכלו ליטול אותו כתוסף תזונה. מזונות עשירים בסידן יהיו מוצרי חלב, תפוזים, טחינה גולמית משומשום מלא, ברוקולי, סרדינים, שקדים, אדממה ועוד.

מזונות עשירים בסיבים תזונתיים

ככל שאנו מתבגרים מערכת העיכול שלנו מאטה את קצב חילוף החומרים שלה, מה שעלול להוביל לעצירות. מזונות עשירים בסיבים תזונתיים מקדמים עיכול תקין, אך לא רק. הם ידועים כמפחיתים את הסיכון למחלות לב. דוגמאות למזונות עשירים בסיבים: דגני בוקר מלאים, לחם מלא ופסטה, אגוזים, לחם חום, אורז חום, פירות וירקות ועוד.

שתייה מרובה של מים

כאשר אנו מתבגרים יכולתו של הגוף לחסוך מים פוחתת ולכן אנו לא נרגיש צמאים באותה מידה ותדירות. עם זאת הגוף עדיין זקוק למים ושתייה לא מספקת עלולה לגרום להתייבשות. מומלץ לשתות הרבה מים והדרך הטובה ביותר לדעת שאתם אכן שותים מספיק היא על ידי צבע השתן שלכם – שתן בהיר ושקוף מסמן שאתם שותים מספיק, בעוד ששתן כהה או צהוב מסמן שאתם מתייבשים. כמובן שאם אתם סובלים ממחלת כבד או כליות מומלץ להתייעץ עם גורם רפואי.

ישנם מרכיבים מזינים רבים ונוספים שתוכלו לשלב בתזונה שלכם כמו למשל וויטמינים (C, D, B12), מזונות עשירים בברזל, באשלגן, באומגה 3, במגנזיום ועוד. כדי שהתזונה שלכם תהיה כמה שיותר בריאה ומזינה ויותר מכך, מותאמת לכם, מומלץ כי תפנו למומחים על מנת שיבנו לכם תפריט מגוון ועשיר בכל המרכיבים החשובים לגוף שלכם.