תפריט

כאבי ברכיים: מה היא הדרך היעילה ביותר לטיפול?

מחלה ניוונית של המפרק, היא אחת מהגורמים העיקרים לכאבי פרקים, ביניהם גם כאבי ברכיים. מה הוא הטיפול המועדף והאם יש דרך למנוע את אותה מחלה ניוונית?

מאז ומתמיד יכולת התנועה שלנו בצורה חלקה נחשבה, תנאי לאורח חיים בריא. מחלות הפוגעות בתנועתיות של האדם סוגרות בפניו את האופציה לבצע פעולות יומיומיות פשוטות, כמו פעילות גופנית או  אפילו פשוט לעבוד. אחד הגורמים העיקריים להגבלה בתנועות הגוף היא מחלה ניווניות של הפרקים, בניהם מפרק הברך והירך.

בהיסטוריה אותן מחלות הפרקים הגיעו בעיקר מזיהומים כאלו ואחרים שמקורם במחלות ובפציעות שונות. במקביל להתפתחות הרפואה עלתה תוחלת החיים של בני האדם ובימינו ידוע כי אחד הגורמים העיקריים, היא שחיקת סחוס, אותה אנחנו מכירים בשם מחלה ניוונית של המפרק.

התסמינים לשחיקת סחוס?

לשחיקת סחוס ישנם תסמינים שונים, העיקרי בהם הוא במפרק הברך והוא מתבטא בכאבים במפרקים שונים כמו כאבי ברכיים או כאבים בירך המתחזקים בעיקר בעליה ובירידה במדרגות ובעמידה ממושכת.
עם התקדמות השחיקה יופיעו גם נפיחות, נוזל בפרקי הברך וכאבים בלילות.
בשלב מתקדם זה של המחלה (השחיקה) תהיה גם הגבלה בתנועות וקושי בדריכה ובהליכה.

הגורמים העיקריים לשחיקת הסחוס?

  • מין:  ידוע כי נשים סובלות יותר מגברים לניוון מפרק הברך, בעיקר בגלל המבנה האנטומי של הגוף.
  • גיל :  80% ומעלה מבני ה-60 ומעלה יסבלו משחיקה בסחוס בעקבות גילם.
  • משקל עודף: משקל עודף יוצר עומס על הברכיים ובקרב אנשים צעירים ויכול להגדיל את הסיכון למחלות פרקים ניווניות.
  • פעילות גופנית לא מותאמת:  פעילות גופנית לא מבוקרת ולא מותאמת למבנה הגוף ולגיל המתאמן עלולה לגרום לנזק. כל אחד העוסק בפעילות גופנית, חייב לקחת בחשבון בראש ובראשונה את מבנה גופו ולבחור בתחום הפעילות המתאימה לו.
  • ספורט פתאומיחשוב לדעת כי "ספורט פתאומי" (למשל כדורגל בשבת) בקרב אנשים שלא עוסקים בפעילות גופנית אחרת במהלך השבוע יכול להגדיל את הסיכון לפציעות ברכיים.

כיצד ניתן למנוע שחיקה של הסחוס?

בכדי לשמור על ברכיים בריאות לאורך זמן, שמרו על משקל גופכם תקין ותזונה נכונה, הקפידו על פעילות גופנית מותאמת למבנה גופכם וצרכיו. מומלץ להיוועץ עם הרופא המטפל לפני תחילת העיסוק בפעילות גופנית וגם להתאמן עם צוות מדריכים מקצועי, שחתן לכם הכוונה לאימון נכון.