תפריט

האם מותר לבצע פעילות גופנית לאחר ניתוח להחלפת מפרק?

בעיות במפרקים נפוצות בעיקר אצל אנשים שחצו את גיל 60, אבל גם צעירים יותר עלולים לסבול מכאבים במפרק בעקבות תאונה או פציעה, פעילות ספורטיבית בעצימות גבוהה.

כאשר האופציות השונות להקלה על הכאב כגון פיזיותרפיה, משככי כאבים או זריקות כבר לא עוזרות בהתמודדות עם הכאבים וטווח התנועה נפגע, יתכן שהדרך היחידה לפתרון הבעיה תהיה פעילות כירורגית כמו ניתוח החלפת מפרק.

הבשורות המעודדות הן שבשנים האחרונות מדובר בפרוצדורה המתבצעת בטכניקה מתקדמת אשר מקצרת באופן משמעותי את התהליך השיקומי כך שאפשר בהחלט לצפות לתוצאות טובות ולחזרה מהירה יחסית לשגרה המשתנה כמובן ממטופל למטופל.

לאחר ניתוח החלפת מפרק נהוג להתחיל פיזיותרפיה אשר תפקידה היא להחזיר את הגמישות, להרחיב את טווח התנועה וכן לחזור לפעילות רגילה תוך הסתגלות למפרק החדש.

ההמלצה היא גם לחזור או להתחיל פעילות גופנית כאשר מחקרים הצביעו על כך שמנותחים של החלפת מפרק שביצעו פעילות גופנית מתונה קבועה הצליחו לחזור לשגרה מהר יותר.

כמובן שיש להתייעץ עם אורתופד מומחה על מנת לבדוק מתי כדאי להתחיל או לחזור לפעילות גופנית לאחר ניתוח החלפת מפרק ואיזו פעילות גופנית תתאים במיוחד בהתאם למצב הפיזי, רקע וכן תהליך ההחלמה מהניתוח.

חוזרים להתאמן בהדרגה

היתרונות של פעילות גופנית לאחר ניתוח החלפת מפרק הם רבים: הגוף צריך לחזור להתרגל לתנועה. במהלך פעילות גופנית משתחררים אנדורפינים שמעלים את מצב הרוח ויכולים גם להפחית את רמת הסטרס שלא בריאה לאחר ניתוח ובכלל. עבודה פיזית על הגוף יכולה לסייע בחיזור המפרקים, מציאת שיווי משקל ואיזון וכן שיפור הגמישות. כמו כן, לאחר ניתוח החלפת מפרק חשוב לשמור על משקל גוף תקין על מנת להפחית את העומס על הגוף ופעילות גופנית היא בהחלט דרך אפקטיבית יחד עם תזונה נכונה להגיע למשקל גוף תקין.

קיימים סוגים שונים של פעילות גופנית וחשוב לבחור פעילות שאכן תוכלו להתמיד בה לאורך זמן ולא תסב נזק ובכל פעילות חשוב לשים לב לרמות הכאב במידה והוא משתנה ולעצור אם הכאב מחמיר, כמובן להתייעץ עם הרופא מה לעשות ולפעול על פי עצותיו ובהתאם לבדיקות מפרק תקופתיות. חשוב לא להמשיך בפעילות אם מתגברת אי נוחות ואם הכל מתקדם כשורה, ניתן להגביר את הפעילות בהדרגה לאורך חצי שנה אך להימנע מקפיצות, כיוון שהן יכולות לפגוע ברכיב שהוחלף בעת החלפת המפרק.

מהליכה דרך שחייה ועד רכיבה על אופניים

אם אתם מחפשים פעילות אירובית, התחילו עם הליכה שמסייעת בחיזוק הברכיים ותוכלו להעלות את מספר הצעדים ואת הקצב לפי ההתקדמות. שחייה אף היא פעילות אירובית שמתאימה מאוד לאחר ניתוח החלפת מפרק היות והיא אינה כרוכה בהפעלת לחץ על המפרק המלאכותי. כמו כן, רכיבה על אופניים נחשבת לדרך נהדרת להגדיל את טווח התנועה ולחזק את השרירים תוך כדי תנועה. במהלך רכיבה אפשר לחזק את הסחוס המרפד את המפרקים, לשפר את היציבות ובריאות המפרק כאשר בעת הרכיבה מבססים את המשקל על עצות האגן ופחות על הרגליים.

תוכלו לנסות גם יוגה המבוססת על מתיחות עדינות לשיפור הגמישות רק זהירות עם תנועות מתפתלות. היו מודעים למגבלות שלכם

נסו לקבוע לעצמכם לוח זמנים של פעילות גופנית לאחר הניתוח עם החזרה לשגרה תוך שימת דגש על היכולת האישית של כל אחד מכם והתייעצות עם הרופא. לרוב החזרה לפעילות גופנית לאחר ניתוח החלפת מפרק משולבת עם תרגילי פיזיותרפיה שיסייעו לכם בתפקוד ובשיפור איכות החיים לאחר הניתוח. שיהיה בהצלחה!

האם מותר לבצע פעילות גופנית לאחר ניתוח להחלפת מפרק?
גם אתם יכולים לכתוב פה. הירשמו עכשיו